Fachmani
Specialisté, starající se o bezporuchový provoz letecké techniky. Odborníci, kteří svoji práci
vykonávají s vědomím vysoké odpovědnosti za životy pilotů i za milionové hodnoty jím svěřené. Spolehliví a odpovědní dříči, stále
připraveni odvést kus poctivé práce. Vždy je spojovalo vědomí, že obsluhují tu nejmodernější leteckou techniku.
PŘÍPRAVA LETECKÉ TECHNIKY NA LETOVÝ DEN
Zabezpečují přípravu letounů a jejich provoz. Každý
letoun má svého technika a mechanika. Specialisté
obsluhují více letounů provozní skupiny. Jsou to:
- radisté
- zbrojíři
- elektrikáři
- radaristé
U pluku jsou tři
skupiny, každá zabezpečuje svoji letku. Základním druhem
přípravy letecké techniky je předběžná příprava.
Bezprostředně před letovou akcí se provádí předletová
příprava. Mezi jednotlivými lety se provádí příprava k
opakovanému letu. Po skončení letové akce se provádí
poletová příprava.
Toto oddělení sídlilo v hangáru č. 2. Provádělo
opravy, revize, výměny motorů, periodické prohlídky dle harmonogramu a
odstraňování větších závad, které nelze odstranit v provozní skupině. Práce
probíhaly současně až na čtyřech pracovištích. Při výměně motoru nebo i dalších
důležitých komponentů bylo nutné letoun rozstykovat, tzn. odpojit jeho zadní
část, uložit ji na podvozek a odtáhnout. To byla práce skupiny drak-motor.
Současně prováděli práce na letounu specialisté –
elektrikáři, radisté, radaristé, zbrojíři a sedačkáři. Většinou museli své díly
podléhající kontrole vyjmout z letounu a přezkoušet je na stendu nebo provést
opravu nebo výměnu vadných nebo prošlých elementů. Zbrojíři po zpětném
namontování kanonů prováděli na k tomu určeném místě nastřelení kanonů a
seřízení zaměřovačů. Sedačkáři prováděli kontrolu záchranných prostředků, tzn.
katapultovací sedačky a systému padáků, které pečlivě prohlédli, vyvětrali,
složili a uložili zpět do sedačky. Sedadlo obsahovalo pyropatrony různých
funkcí, které po uplynutí určené doby byly vyměněny za nové. Radaristé na velmi
složitých přístrojích – lokátorech prováděli údržbu, přezkoušení jejich funkcí
a jejich seřízení.
Tato skupina, sídlicí v hangáru č. 3, se starala o řízené střely vzduch – vzduch. Tak jako letouny i rakety vyžadovaly pravidelnou údržbu. Skupina se starala o uložení raket, jejich pravidelné kontroly a výměny částí, kterým skončila životnost. Na speciálních stendech byly přezkušovány funkce důležitých komponentů, zvláště pak naváděcích systémů. Na obrázcích vidíte dva druhy raket, používaných na letounech MiG - 21.
Řízená střela RS 2US
naváděná po paprsku lokátoru. Tuto střelu bylo možné použít za všech povětrnostních podmínek (např. v mracích)
Řízená střela R 3S
infra systém – sledovala tepelný zdroj. Použití mimo mraky a 20 stupňů od slunce.
Řízená střela R3S
Řízená střela RS 2US
Dlouhodobý hlavní inženýr 11.
slp, dnes již legenda letecké historie, otec příslušníků ILS, přísný, ale
spravedlivý, respektován, ale i milován všemi podřízenými. Úspěšný ZV ILS,
který má veliké zásluhy na bezporuchovém a plynulém leteckém provozu, ale
především čestný a dobrý člověk.
Děkujeme všem kamarádům, příslušníkům ILS, kteří se tak
dobře a obětavě starali o naši bezpečnost a bezzávadový letecký
provoz a tím přispěli k plynulosti leteckého výcviku.
Členové žatecké pobočky Svazu letců ČR